fbpx

Cukier a obniżona odporność. Jak cukier wpływa na obniżenie odporności

Table of Contents

Prawdopodobnie wiesz, że istnieje wiele ważnych powodów, dla których warto ograniczyć cukier. Obejmuje to utratę wagi i zapobieganie próchnicy. Jeśli potrzebujesz więcej motywacji, możesz pomyśleć też o swoim układzie odpornościowym.

Coraz więcej badań wykazało, że słodycze mogą osłabiać funkcjonowanie układu odpornościowego. Cukier odgrywa ważną rolę w cukrzycy i wielu innych zaburzeniach metabolicznych.

Wysoki poziom cukru we krwi jest również skrępowany z brakiem równowagi w bakteriach jelitowych, wyższym poziomem białek zapalnych i zwiększoną częstością niektórych chorób autoimmunologicznych.

Jest to powszechny problem, ponieważ większość dorosłych spożywa zbyt dużo cukru. Zalecane dzienne wytyczne to 36 gramów dla mężczyzn i 25 gramów dla kobiet. Aby spojrzeć na to z perspektywy, puszka napoju gazowanego zawiera około 32 gramów.

Tymczasem większość z nas zjada około 77 gramów, czyli 2-3 razy więcej niż wytyczne.

Zaspokajaj ochotę na słodkie bez narażania się na większe ryzyko poważnych schorzeń. Wypróbuj te sugestie, aby jeść mniej cukru i zwiększyć odporność. Sam zacząłem je wprowadzać i widzę poprawę w swoim wyglądzie.

Ograniczanie cukru:

  1. Małe kroczki. Będziesz mniej tęsknić za cukrem, jeśli będziesz wprowadzać stopniowe zmiany. Na przykład, zamiast zacząć z dnia na dzień pić gorzką kawę codziennie dodawaj o trochę mniej cukru.
  2. Czytaj etykiety. Możesz być zaskoczony ukrytym cukrem w wielu przetworzonych produktach spożywczych, takich jak sosy i zupy. Sprawdź składniki, zwracaj uwagę na różne nazwy, które oznaczają dodatek cukru, w tym dekstroza i syrop.
  3. Zjedz owoc. Aby jeść zdrowsze słodycze, na przekąskę jedz owoce. Trzymaj miskę jabłek i pomarańczy w zasięgu wzroku na kuchennym blacie.
  4. Ciesz się ciemną czekoladą. To mądry wybór dla miłośników czekolady, ponieważ ma mniej cukru i wiele korzyści zdrowotnych. Zrób dip do owoców lub dodaj do hummusu ciemne kakao.
  5. Zmniejsz rozmiary porcji. Możesz jeść prawie wszystko, jeśli praktykujesz umiar. Przygotuj małą miskę chipsów lub lodów zamiast jeść z pojemnika.
  6. Używaj naturalnych słodzików. Substytuty cukru nadal mogą przyczyniać się do tycia i apetytu na słodycze. Używaj ich oszczędnie i wybieraj naturalne produkty, takie jak stewia.
  7. Pij wodę. Napoje gazowane, soki, koktajle i inne słodzone napoje są głównym źródłem dodanego cukru. Ugaś pragnienie zwykłą wodą lub herbatą.
  8. Bądź cierpliwy. Twoje kubki smakowe z czasem dostosują się do diety o niskiej zawartości cukru. Za kilka tygodni prawdopodobnie będziesz wolał zdrowsze jedzenie.

Wzmocnienie układu odpornościowego:

  1. Ćwicz regularnie. Aktywność fizyczna poprawia krążenie i powoduje pozytywne zmiany w przeciwciałach i białych krwinkach, które zwalczają infekcje. Celuj w co najmniej 150 minut umiarkowanej aktywności tygodniowo.
  2. Śpij dobrze. Jesteś bardziej podatny na choroby, gdy jesteś pozbawiony snu. Kładź się spać i wstawaj według stałego harmonogramu, który zapewnia od 7 do 8 godzin odpoczynku.
  3. Techniki radzenia sobie ze stresem. Chroniczne napięcie powoduje stany zapalne i zmniejsza liczbę komórek odpornościowych. Stosuj metody relaksacyjne, które Ci odpowiadają, takie jak słuchanie muzyki czy medytacja. Porozmawiaj o swoich uczuciach z przyjacielem lub profesjonalnym terapeutą.
  4. Umyj ręce. Według Northwestern Medicine, czyste ręce mogą zapobiec jednej na trzy choroby związane z biegunką i jednej na pięć infekcji dróg oddechowych. Myj je od 6 do 10 razy dziennie, zwłaszcza przed jedzeniem i po skorzystaniu z łazienki.
  5. Rzuć palenie. Substancje smoliste i nikotyna w tytoniu zakłócają funkcjonowanie układu odpornościowego, co zwiększa ryzyko raka i innych poważnych chorób. Wybierz datę rzucenia palenia. Wsparcie społeczne i urządzenia zastępujące nikotynę mogą pomóc.

Ograniczenie spożycia cukru może być łatwiejsze niż myślisz. Możesz jeść pyszne, pełnowartościowe jedzenie, unikając pustych kalorii i poprawiając ogólny stan zdrowia i samopoczucie.

Niestety wiem, że samo w sobie nie jest to proste i sam piszę to będąc gruby 😀 Mam nadzieję, że udami się w końcu wypracować odpowiednie nawyki tak, aby w przyszłości być szczupłym i zdrowym.

O Mnie

Podczas gdy większość chłopaków w Polsce w połowie lat 90. interesowało się grą w piłkę na szkolnym boisku, dla mnie fascynujące były pisma komputerowe... (Kliknij po więcej)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Udostępnij:

Powiązane artykuły

Horacy stoicyzm

Horacy stoicyzm

Wprowadzenie do Horacego i stoicyzmu Horacy, znany również jako Quintus Horatius Flaccus, to rzymski poeta liryczny z okresu złotego wieku

Read More
Seneka stoicyzm

Seneka stoicyzm

Wstęp do Stoicyzmu i Seneki Stoicyzm to filozofia, która ma swoje korzenie w starożytnej Grecji. Została ona zapoczątkowana przez Zenona

Read More